Saya merakamkan kekecewaan tarhadap pemerintahan Umno / Barisan Nasional (BN) di dalam memperjuangkan semangat kemerdekaan tanahair Malaysia yang sudah 55 tahun mencapai kemerdekaan daripada kuasa penjajah berikutan hilangnya semangat rakyat mengibarkan jalur gemilang menjelangnya Sambutan Hari Kemerdekaan Negara kita pada tahun ini. 

Pemantauan yang telah dilakukan, rakyat seolah-olah tidak perihatin mengibarkan jalur gemilang di seluruh negara walaupun Negara kini telah 55 tahun merdeka.

Saya merasakan semangat mengibarkan jalur gemilang ini berikutan cara dan pendekatan Umno / BN yang telah memerintah lebih 55 tahun negara dengan cara yang menyebabkan rakyat mula sedar bahawa sambutan kemerdekaan negera ini seolah-olah menyampaikan mesej untuk BN terus memerintah negara sahaja. 

Bahkan dalam sejarah apabila tema sambutan kemerdekaan negara kali ini mengambil tema daripada Umno iaitu ‘Janji Ditetapi’. Bekas Presiden MIC yang juga bekas Menteri yang paling lama iaitu, Dato' Seri S. Samy Vellu juga menjadikan tema sambutan sebagai bahan jenaka yang amat memalukan.

Kami juga melihat banyak lagi kelemahan yang sengaja diabaikan oleh BN walaupun rakyat telah memberikan ruang lebih 55 tahun memerintah. Golongan orang muda juga kurang mendapat perhatian termasuklah dalam ruangan pembelajaran seperti Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang menunjukkan BN tidak serius membela orang muda. 

Saya juga merasakan bagaimana isu sosial dikalangan orang muda yang masih tinggi yang tidak menjadi agenda BN di dalam memastikan orang muda bebas daripada unsur-unsur yang merosakkan moral mereka. 

Ini adalah beberapa faktor yang menyebabkan kelalaian pelbagai lapisan masyarakat di dalam memberikan semangat kepada mereka terhadap kemerdekaan negara kita.

Bahkan rakyat perlukan semangat baru untuk membina negara yang semangkin hari semangkin dikikis oleh semangat untuk cintakan negara kita. Tiupan semangat baru perlu diberikan kepada rakyat bagi membangunkan negara kita mengikut lanskap kemajuan dan keharmonian serta kebebasan daripada sistem penjajahan yang selama ini masih dibelanggu oleh rakyat dalam negara kita tanpa disedari. Ayuh rakyat, kita kibarkan jalur gemilang demi menunjukkan semangat cintakan negara dan membuat satu perubahan penting bagi negara kita di masa hadapan dan untuk generasi yang akan datang demi negara tercinta.


DR. RAJA AHMAD ISKANDAR AL-HISS
Naib Ketua,
 Dewan Pemuda PAS Malaysia.


Leave a Reply