Saya cukup kesal di atas peranan yang sepatutnya dimainkan oleh Institut Darul Ridzuan (IDR) sebuah agensi Kerajaan Negeri Perak yang berfungsi sebagai 'think tank'  kepada kerajaan negeri terutamanya bagi peningkatan ekonomi negeri yang diberikan peruntukan kewangan oleh kerajaan negeri seolah-oleh hilang fokus peranan utamanya sebenarnya. 

Kami di peringkat Jawatankuasa Strategik dan Isu PAS Perak merasakan pelaburan terhadap penggunaan logo ‘Perak Aman Jaya’ dihadapan jersi pemain Pasukan Seladang Negeri Perak bagi saingan Piala Malaysia baru-baru ini mendapat reaksi negatif daripada peminat bolasepak tempatan sebenarnya berikutan pretasi Pasukan Seladang yang kurang memuaskan.

Dimana Pasukan Seladang menunjukkan pretasi yang begitu teruk dalam saingan Piala Malaysia pada saingan kumpulan kini.
 
Apa yang ingin ketengahkan adalah, berapakah kos yang disalurkan oleh IDR bagi penggunaan logo pada jersi pemain tersebut? Jika Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) boleh melupuskan hutangnya semenjak tahun 2003 dengan Persatuan Bolasepak Negeri Perak (PAFA) berjumlah RM 800,000 bagi tujuan yang sama untuk saingan Liga Super tahun ini.


Oleh kerana pelaburan tersebut, bahang Sambutan Hari Kemerdekaan Peringkat Negeri Perak tahun ini muram antaranya Kempen Kibarkan Jalur Gemilang tidak sehebat tahun-tahun sebelumnya. Tahun sebelum ini, kita boleh melihat sumbangan khas Jalur Gemilang kenderaan diserahkan oleh Kerajaan Negeri Perak tetapi pada kali ini tidak pula diberikan. Ini melembabkan suasana sambutan pada kali ini dan ianya timbul tanda tanya rakyat. 

Kami juga merasakan hilangnya fokus IDR di dalam meletakkan keutamaan disetiap pelaburannya serta perancangannya bagi meningkatkan imej dan kebanggaan rakyat terhadap Negeri yang dicintai!

Kami merasakan fungsi dan peranan IDR semakin meleset dan jauh seolah-olah projek dan programnya lebih bersifat 'popularis' dan tidak mempunyai daya intelek dan daya saing. Sewajarnya IDR yang sedia ada berperanan untuk memajukan negeri berdasarkan kajian saintifik yang wajar bukan seperti hasil strategi terkininya iaitu 'meletakkan logo Aman Jaya' sebagai strategi untuk memajukan Perak.


Leave a Reply